20 Haziran 2012 Çarşamba

Android Kullanıcı Arayüzü

"Kullanımı zor olan bir yazılımla ilgili hiçbir bahane olamaz, çünkü bu geliştirilebilir. Kullanıcı bir hata yaptığında, kullanıcıyı suçlayamazsanız. Bu yüzden onlardan bu hatanın nasıl olduğunu öğrenin ve düzeltin. Her zaman bir kullanıcının yazılımı kullanırken sizden daha çok zamanı olur, buna saygı gösterilmesi gerekir. Güzel bir kullanıcı arayüzü her zaman basit olmalıdır."
                                                                                       Jono DiCarlo
 Eski text tabanlı telefonları hatırlarmısınız bilmem ama sadece yön tuşları ve numpad'i ile kullanılıyor olmalarına rağmen çok kolay bir arayüze sahiptiler. Hiç kimse telefonu aldığında bu nasıl kullanılıyor gibi bir derdi olmuyordu herşey gayet açıktı. Günümüzde ise artık mobil cihazları kontrol edebilmek için herhangi bir araca ihtiyacamız yok, sadece dokunarak veya sesli komutlar ile kontrol edebiliyoruz. Bu dokunmatik cihazların bir diğer özelliği ise arayüzlerinde hiçbir kısıtlamama olmaması. Bu özellik güzel olduğu kadar bir o kadar kötü bir şeye dönüşebilşir. İşte bu yüzden her zaman tasarladığınız arayüz basit, sezgisel, ilgi çekici ve işlevsel olmalıdır. Kullanıcı, arayüzü gördüğü anda anlamalıdır. Peki bunun için neler yapılmalıdır.
  •  Kesinlikle uygulama arayüzünüzü başka bir platforma bağlamayın. Kullanıcılar her zaman cihazlarını kullanırken evlerindeymiş gibi rahat hissetmelidirler. Markanız ve platform görünümünü herzaman dengelemelisiniz. Kullanıcılar göze çok batan ve sürekli karşılarına çıkan marka logolarından hoşlanmazlar.
  • Çok fazla progress bar/dialog vs. ve onay kutularını kullanmayın. Örneğin Android'de kullanıcıya mesaj vermek istediğinizde mesaj dialog penceresi yerine Toast kullanın.
  • Katı ve mutlak konumlandırılmış layoutlar oluşturmayın.
  • Android cihazlarda UI tasarımı yaparken px(pixel) yerine dp(veya yazılar için sp ) tercih edin.
  • Font boyutlarınızı iyi ayarlayın. Çok büyük fontlar göze çok batar, küçükler ise bir çok kişi tarafından görülmeyebilir.
  • Kullanacağınız renkleri iyi ayarlayın, birbirine zıt renkler kullanmayın ve her zaman uygulamanızı renk körü olan insanlarında kullanacağını düşünerek renklerinizi seçin.
  • Android cihazlar birden fazla ekran boyutu ve yoğunluğuna sahip olduğundan mümkün olduğunca her ekran yoğunluğu için kaynaklar oluşturun. Hesap makinesi örneğinde resource dizinini genişlettiğinizde 4 ayrı drawable dizinini farketmişsinizdir. Bu dizinlerin yanında yer alan mdpi, hdpi, ldpi ve xhdpi ekran yoğunluklarını gösterir. 
  • 320dp: tipik telefon ekranı (240x320 ldpi, 320x480 mdpi, 
    480x800 hdpi, vs.). 
    480dp: Tweener Tablet(Galaxy S2 ve s3 vs.)
    (5" ten büyük ekranlar) (480x800 mdpi).   
    600dp: 7" tablet(600x1024 mdpi).   
    720dp: 10" tablet (720x1280 mdpi, 800x1280 mdpi, vs).
    
     
  • Dokun etkileşimli nesnelerinizi mümkün olduğunca büyük tasarlayın.
  • Düzgün hizalama ve kenarlıklar kullanmaya dikkat edin.
  • Aktivite stackini düzgün bir şekilde yönetin. Kullanıcı geri tuşuna bastığında herzaman bir önceki ekrana dönmelidir.
  • Ekran döndürmeyi düzgün ayarlayın. Kullanıcılar cihazı hem yatay hem dikey kullanabilirler.
  • Tema, stil, boyut ve renk resourceları kullanarak gereksiz kaynak kullanımını minimuma indirin.
  • Son olarakta Android dizayn kılavuzunu münkün olduğunca kullanmaya dikkat edin. 
Arayüzlerini basite indirgemek açısından ActionBar veya DashBoard kullanabilirsiniz.
Action Bar


Twitter DashBoard

Kullanıcının minimum düzeyde kullanması gereken aktivitelerinizi menu'ye yerleştirin Böylelikle arayüzünüzdeki kalabalığı azatmış olursunuz.
Opera Menu
Basit bir şekilde android uygulamalarında arayüz tasarlarken dikkat etmeniz gereken noktalar bunlar. Bir sonraki yazımda Layoutlar ve Widget araçlarından bahsedeceğim. Şimdilik görüşmek üzere

3 yorum:

  1. Değerli blog kullacısı sitenizi çok beğendik Grandofis mobilyası şirketi olarak paylaşımlarınızı ve makalelerinizin devamını diler teşekkür ederiz...

    YanıtlaSil
  2. teşekkür ederim, semra hanım. şu anda iş yoğunluğundan dolayı vakit bulamıyorum. fakat en kısa sürede yeni bir paylaşıma bulunacagim.

    YanıtlaSil
  3. erken rezervasyon olarak sitenizdeki paylaşımlar sayesinde büyük bilgi edindik teşekkürler...

    YanıtlaSil